Vrijschrijven: gedachtes in een supermarkt

Vrijschrijven: gedachtes in een supermarkt

De rode wijn die ik niet lekker vind is in de aanbieding in wat voor supermarkt dan ook
Ik kan ook rose nemen maar dat ben ik eigenlijk een beetje zat, witte wijn plakt aan mijn tanden
Ik kijk onderaan het schap, daar ligt (of in het geval van wijn, staat) het spul dat het goedkoopste is.

 

De supermarkt wil dat ik me ga gedragen als een Bourgondiër, met Franse weken om Het Echte Franse Leven te ontdekken, maar ik vind het eigenlijk allemaal goor. Tenslotte: wat moet ik met al die kazen? Ik vind ze stinken. (dat is meestal ook de bedoeling van Franse kazen, maar je doet er mij geen plezier mee)

 

 

In een ander gedeelte staat dure fancy rosé-limonade. Niet rosé omdat er alcohol in zit, maar ik denk dat die fles zo hoog staat vanwege het torenhoge suikergehalte. Zou eigenlijk wel een goeie zijn? Hoe hoger het suikergehalte, hoe hoger het product staat zodat er minder mensen bij kunnen. Aan de andere kant: dan heb je als lang persoon echt een probleem want ik ga in elk geval echt niet bukken voor een product wat toch niet lekker is omdat er weinig suiker in zit. Of nou ja, misschien cola light – huismerk – door de lekkere smaak van het aspartaam.

 

De haring stinkt, ook door de verpakking heen. Ik vond het vroeger altijd lekker omdat ik toen nog geen vegetariër was, nu gruwel ik erbij. Haring? Nee, geef mijn portie maar aan Fikkie. Of een vleeseter die je er wel een plezier mee doet. Carnisten kan ik missen, behalve mijn vriendin en eigenlijk ook mijn ouders.

Het karretje in Corona-tijden duw ik langzaam voort, te langzaam eigenlijk omdat ik het leuk vind om mensen te kijken en ik zie wat ze allemaal meenemen. Waarom neem juist jij nou juist dat pak drop mee? Zouden filiaalmanagers in een supermarkt zich afvragen waarom mensen überhaupt die vegetarische leverworst van Unox zouden kopen? Tenslotte, niet-vegetariërs vinden alle vleesvervangers sowieso niet om te eten. Maar terug naar dat kleine groene blikje Unox leverpathé, de vegavariant. Bij de Bas van der Heijden staat het helemaal onderaan, bij de Albert Heijn heeft het een tijdje bovenaan de koelvitrine gestaan, nu is het spoorloos verdwenen. Wie bepaalt dat?

 

Zal ik het vragen? He, jij daar, ja jij! Waarom ga je voor juist dat merk merk knäckebröd? Is er iets misgegaan in je leven dat je juist knäckebröd koopt?

 

(Vrijschrijven-tekstje geïnspireerd op de cursus ‘Trial and Error’ van Lianne Collignon en het boek ‘Big Magic’ van Elizabeth Gilbert)

No Comments

Post a Comment